Szkoła Pitagorejska

Pitagoras z Samos

Urodził się ok. 570 p.n.e.-a zmarł ok. 496 p.n.e. ok. 530 r. p.n.e. w Krotonie założył związek religijno - polityczny, zwany później szkołą pitagorejską. W związku tym obowiązywały rygorystyczne zasady. Zrzeszał on zarówno mężczyzn, jak i kobiety. Przyjęcie do związku było poprzedzane pięcioletnią próbą polegającą na ćwiczeniach w milczeniu, wstrzemięźliwości, a przede wszystkim w bezwzględnym posłuszeństwie dla Pitagorsa.  
Wskazania Pitagorasa,: "wagi nie przechylać", "własnego serca nie zjadać", "łoże mieć zawsze zaścielone", "podobizną boga nie zdobić palca", "nie chodzić utartą drogą", "pod swoim dachem nie mieć jaskółek".

Szkoła pitagorejska przetrwała 150 lat i liczyła w sumie 218 pitagorejczyków.

     Nie wszyscy jednak byli matematykami. W śród matematyków znaleźli się:
     Hipokrates z Chios, Teodor z Cyrenei, Filolaos, Archytas z Tarentu, Hippiasz.   
     W szkole pitagorejskiej narodziły się trzy wielkie problemy:

     - podwojenie sześcianu,

     - podział kąta na trzy części (trysekcja kąta),

     - kwadratura koła, które należało rozwiązać za pomocą cyrkla
     i linijki bez podziałki.

O szkole: 

     Główne dogmaty szkoły pitagorejskiej to:

    1. Droga do Wstąpienia wiedzie przez oczyszczenie duszy, czyli naukę, ascezę i
    doświadczenie mistyczne.

    2. Pitagorejczycy związani są więzami dozgonnej przyjaźni i lojalności.
    Gdy zachodzi potrzeba oddają życie jeden za drugiego.

    3. Bezwzględnie należy szanować mentora i być mu zawsze posłusznym.

    4. Uczniowie Pitagorasa nie składają przysiąg. Każde ich słowo jest prawdziwe.

    5. Swoje osiągnięcia naukowe i magiczne przedstawiać należy bez chęci wyróżnienia
    się, najlepiej anonimowo.


 Związek Pitagorejski

  • Zwany też Szkołą pitagorejską.
  • Był to związek polityczno-religijny.
  • Zajmowali się matematyką,etyką oraz muzyką.
  • Ich znak to pentagram.
  • Została założona w Krotonie.
  • Ich działalność opisana jest w dziele pt. Elementy.
  • Wiele własnych odkryć nazywali imieniem swojego nauczyciela.
  • Badali własności wielokątów foremnych, wielościanów foremnych, koła, kuli oraz różnych figur i brył.
  • Podstawą przyjęcia był pięcioletni okres próbny.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz